Tarinamme alkoi Brightonissa, Englannissa vuonna 1976. Yrityksemme perustaja Anita Roddick aloitti toiminnan valmistamalla itse tuotteita ja uudenlaisella ajatuksella: että yritys voisi olla hyvää tekevä voima. Anitan visiota seuraten yli 40 vuoden ajan olemme olleet sääntöjen rikkojia, teeskentelemättömiä muutoksen tekijöitä.
“Bisnes muokkaa maailmaa. Se pystyy muuttamaan yhteiskuntaa lähes millä tavalla tahansa mitä voit kuvitella.”
Dame Anita Roddick THE BODY SHOPIN PERUSTAJA
EI MIKÄÄN PERUS-KOSMETIIKKAPUTIIKKI
Kun ensimmäinen The Body Shop avasi ovensa vuonna 1976, se oli pieni, vihreäksi maalattu kauppa Brightonin kadun varrella. Sen lähestyminen kauneusbisnekseen oli radikaalisti erilainen kuin sen ajan kosmetiikkateollisuuden isoilla tekijöillä. Se oli yksinkertainen: eettisesti hankittuja luonnon raaka-aineita ympäri maailmaa, simppelit pakkaukset, jotka pystyttiin helposti uudelleentäyttämään. Tuotteita, jotka sopivat kaikille ja tekevät naisille hyvän olon – ei koskaan lupausta, että tuotteet tekisivät niiden käyttäjistä jonkun toisen, nuoremman tai rypyttömän näköisiä.
THE BODY SHOPIN LYHYT HISTORIA
1976 - ensimmäinen myymälä avattiin Brightonissa, Englannissa
2006 - liittyi L'Oreal Groupiin
2017 - liittyi Natura &Co:iin
2023 - siirtyi osaksi AURELIUS Groupia
2024 - siirtyi osaksi AURÉA Groupia
SOSIAALISEN MUUTOKSEN PIONEERI
Yli 40 vuotta sitten tämän kaltainen ajattelutapa oli edellä aikaansa. Anita intohimo planeettaa kohtaan ja asioiden puolesta kampanjoiminen on tarkoittanut aina sitä, että The Body Shop on enemmän kuin pelkkä kosmetiikkabrandi. Yrityksellä on tarkoitus: liikevoitto ja periaatteet harmoniassa. Tuotteitamme tai raaka-aineitamme ei ole koskaan testattu eläimillä eikä kukaan ole tehnyt niitä puolestamme. Käymme reilua kaupankäyntiä viljelijöiden ja oheistuotteiden valmistajien kanssa, ja autamme useita yhteisöjä ympäri maailmaa menestymään reilun yhteisökaupan ohjelmamme kautta. Nykyään yhä useampi yritys seuraa jalanjälkiämme ja me olemme siitä erittäin iloisia, sillä maailma tarvitsee kaltaisiamme yrityksiä.
“Kauneus on ulkoinen ilmentymä kaikesta siitä mistä pidät itsestäsi.”
Dame Anita Roddick THE BODY SHOPIN PERUSTAJA
KAUNEUDEN UUDELLEENMÄÄRITTELY
Kun The Body Shop aloitti toimintansa, kosmetiikkateollisuus oli määritellyt melko selkeästi sen, miltä tyttöjen ja naisten tulisi näyttää. Mutta myös Anitalla oli omat ideansa tästä. Hän uskoi, että kauneus oli henkilön ilon, lohdutuksen ja itsetunnon lähde. Mistä sinä tykkäät itsestäsi ja mikä saa sinut voimaan hyvin. Anitan mielestä hänen kosmetiikkatuotteensa olivat ennemmin itserakkauden päivittäisiä rituaaleja kuin vääriä lupauksia laihtumisesta ja nuorentumisesta, jota kosmetiikkateollisuus rummutti. Hän ei halunnut luoda tuotteita, jotka tekisivät naisista tietyn näköisiä – hän halusi tehdä tuotteita, jotka auttoivat naisia olemaan parhaimpia versiota itsestään.
”Luulen, että kaikki yritykset kehittyisivät mittaamattomasti, jos niitä ohjaisivat ’feminiiniset’ periaatteet.” Dame Anita Roddick THE BODY SHOPIN PERUSTAJA
VOIMAANNUTAMME NAISIA JA TYTTÖJÄ
Anita oli sydämeltään aktivisti. Se antoi The Body Shopille ainutlaatuisen tarkoituksen ja halun sosiaaliseen muutoksentekoon. Anita oli aito feministi ja ihmisoikeusaktivisti, ja hän otti naisten ja tyttöjen voimaannuttamisen huomioon kaikessa tuotekehittelyssä ja yrityspäätöksissä – päämääränään tasa-arvo ja työmahdollisuuksien luominen naisille. Anita aloitti alkuperäisen Trade Not Aid -kumppanuusohjelman – nykyisen Reilun yhteisökaupan – vuonna 1987, ja olemme siitä lähtien hankkineet raaka-aineita ja oheistuotteita ympäri maailmaa paikallisilta yhteisöiltä. Maksamme kumppaneillemme heidän tuotteistaan oikeudenmukaisen hinnan ja samalla tuemme heitä heidän pyrkimyksissään kehittää yhteisöjään. Yhteisökauppakumppanimme sijoittavat tuloja paikallisiin sosiaalisiin projekteihin ja stipendeihin ja kohtelevat oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti töihin palkkaamiaan naisia. Lisäksi useat näistä yrityksistä, osuuskunnista ja yhdistyksistä on naisten johtamia ja hallinnoimia.
BISNES HYVÄÄ TEKEVÄNÄ VOIMANA
The Body Shopin juuret ovat aktivismissa ja kampanjointihistoriamme alkoi jo vuonna 1986. Tuolloin Anita aloitti yhteistyössä Greenpeacen kanssa ”Pelastakaa valaat” -kampanjan. Vaadimme valaanpyynnin lopettamista ja halusimme kertoa kasvipohjaisen jojobaöljyn käytöstä kosmetiikkateollisuudessa kaskelottivahan korvikkeena, jota käytettiin vielä tuolloin laajasti kosmetiikkateollisuudessa. Aloitimme isosti ja olemme jatkaneet sen jälkeen täydellä teholla. Meillä on takana vuosikymmeniä kampanjointia – yhdessä miljoonien asiakkaidemme kanssa – ympäristö-, ihmisoikeus- ja eläinoikeusasioissa ja olemme saaneet positiivista muutosta aikaan.
VASTUSTAMME ELÄINKOKEITA IKUISESTI
Yksi teema on noussut toistuvasti esiin kampanjoinnissamme: kosmetiikan eläinkokeiden vastustaminen. Aloitimme sen puolesta kampanjoinnin ensimmäisen kerran vuonna 1989 ja valitettavasti sen puolesta olemme saaneet olla barrikadeilla useasti sen jälkeen. Edelleen noin 80%:lla maailman maista ei ole kosmetiikan eläinkokeita kieltävää lainsäädäntöä. Kampanjoimme yhdessä Cruelty Free Internationalin kanssa maailmanlaajuisen kiellon puolesta.