TAISTELUMME EI PÄÄTY KOSKAAN

Olemme taistelleet oikeudenmukaisemman maailman puolesta jo yli 35 vuotta.

02-2022-Q2-ACTIVISM-LAUNCH-HERITAGE-WEGOWAYBACK-200pc-DT2

”Ihmisiä opetetaan intohimoja hämmentämällä. Kun käytät jokaisen mahdollisuuden tarrata työntekijöidesi mielikuvitukseen, saat heidän tuntemaan tekevänsä jotakin tärkeää, että he eivät ole yksinäisiä ääniä, että he ovat mahtavimpia ja kyvykkäimpiä ihmisiä tällä planeetalla.”

Dame Anita Roddick

MITEN OLEMME MUUTTANEET MAAILMAA 35 VUODEN AJAN

Tiedämme, että ollakseen onnistunut muutoksentekijä, täytyy vain löytää oma voimanlähde. The Body Shopissa jokainen henkilö on muutoksentekijä ja kaikilla on potentiaali maailman muuttamiseen. Niin pitkään kuin me menemme eteenpäin ja jatkamme taistoa.

Tähtäämme pitkäkestoiseen, systemaattiseen sosiaaliseen muutokseen seuraavaa sukupolvea varten. Näin olemme aina toimineet ja aina tulemme toimimaan. Vuosien varrella me olemme kampanjoineet sellaisten asioiden puolesta, joita muut yritykset kavahtavat liian monimutkaisina tai riskialttiina. Me kampanjoimme Amazonin sademetsien hävitystä vastaan jo kauan ennen kuin kuluttajien eettisyys heräsi tähän asiaan. Taistelimme kosmetiikan eläinkokeita ja lasten ja nuorten ihmiskauppaa vastaan. Laaja yleisö ei kovin hyvin ymmärtänyt vuonna 1997 miksi The Body Shop kampanjoi Ogoni-heimon puolesta, kun emme tehneet bisnestä Nigeriassa. Mutta se oli meille hyvin selkeää. Koska se oli asia, jonka puolesta oli tehtävä jotain. 


Näistä kampanjoistamme olemme ylpeimpiä:

019-2022-Q2-ACTIVISM-LAUNCH-HERITAGE-WEGOWAYBACK-200pc-DT2

1986 – “PELASTAKAA VALAAT” GREENPEACEN KANSSA

Dame Anita Roddickin ja The Body Shopin lanseeraama ensimmäinen iso kampanja oli ”Save the Whale” eli ”Pelastakaa valaat” yhteistyössä Greenpeacen kanssa. Vaadimme valaanpyynnin lopettamista ja halusimme kertoa kasvipohjaisen jojobaöljyn käytöstä kosmetiikkateollisuudessa kaskelottivahan korvikkeena.

1988 – "OZONE? OR NO OZONE"

Jo 1980-luvulla ympäristöjärjestöt näkivät ilmastonlämpenemisen maapallon uhkana. Anita lisäsi The Body Shopin äänen maapallon lämpenemiskeskusteluun jo ennen kuin öljyn lobbausryhmittymät vaikuttivat keskusteluun. Järjestimme korkeaprofiilisen kampanjan Greenpeacen kanssa otsonikerroksen tuhoamista vastaan.

1989 – ”PELASTA SADEMETSÄT”

Uraauurtava ”Stop the burning” eli ”Pelasta sademetsät” -ympäristökampanjamme keräsi lähes miljoona allekirjoitusta vetoomukseen, jolla vaadittiin Brasilian sademetsien polttamisen lopettamista. Tämän lisäksi Anita heittäytyi koko sydämellään ja sielullaan kampanjaan, jolla onnistuneesti estettiin suuri patohanke Brasiliassa. 

Anitan metodit energisoivat kampanjan parissa työskenteleviä. He keräsivät nimiä vetoomukseen kaduilla ja esittivät ihmisille kysymyksiä kuten ’tiesitkö, että joka vuosi Amazonilla poltetaan Walesin kokoinen alue?’ Monet kampanjassa mukana työskennelleet henkilöt muistavat edelleen, että tämä oli se kriittinen hetki, jolloin ilmastonmuutosasiat putosivat pois kansainvälisestä keskustelusta.

1991 – "VASTUSTAMME ELÄINKOKEITA"

Varmasti tunnetuin kampanjamme. Se teki meistä ensimmäisen kosmetiikkayrityksen maailmassa, joka kampanjoi eläinkokeita vastaan. Vuonna 1996 toimitimme 4 miljoonan allekirjoituksen vetoomuksen Euroopan komissiolle ja vuonna 1998 Iso-Britanniassa astui voimaan laki, joka kielsi kosmetiikkatuotteiden ja raaka-aineiden eläinkokeet. Se oli muutoksentekevää aktivismia ja hetki, josta olemme edelleen hyvin ylpeitä.

1991 – OGONI-HEIMO

The Body Shop lanseerasi korkeaprofiilisen kampanjan kiinnittääkseen kansainvälisen huomion nigerialaisen Ogoni-heimon ja heidän johtajansa Ken Saro-Wiwan ahdinkoon. Heitä syytettiin protestoinnista öljy-yhtiö Shelliä ja maansa riiston hyväksymää diktatuuria vastaan.

08-2022-Q2-ACTIVISM-LAUNCH-HERITAGE-WEGOWAYBACK-200pc-DT2

”Mielestäni yritykset pitävät ihmisoikeuksia riesana, uhkana niiden tulokselle… Jos iso yritys on vaikutusvaltaisempi kuin maan hallitus eikä se piittaa ihmisoikeuksista, jumala auttakoon meitä kaikkia.”


1997 – RUBYN SYNTYMÄ

The Body Shopin ensimmäinen itsetunto-kampanja, jonka keulakuva oli Rubyksi kutsuttu runsasmuotoinen nukke. Se kaunisti myymälöiden näyteikkunoita Iso-Britanniassa yhdessä sloganin kanssa: “Maailmassa on 3 miljardia naista, jotka eivät näytä supermalleilta, ja vain 8 jotka näyttävät.”

Ruby haastoi avoimesti vahingollisia kauneusstereotypioita ja kosmetiikkateollisuuden valtavirtaa. Rehellinen, haastava ja omaleimainen Ruby inspiroi maailmanlaajuista keskustelua kehonkuvasta ja itsetunnosta.

1998 – “JÄTÄ JÄLKESI” AMNESTY INTERNATIONALIN KANSSA

Anita oli toiminnan nainen. Hän energisoi myymälähenkilökunnan pyörittämään kampanjat omalla tavallaan. Filosofia oli ‘glocal’ – eli paikallisia asioita globaalilla näkemyksellä. Kansainvälisen ihmisoikeuskampanjoinnin rinnalla henkilökunta teki vapaaehtoistyötä paikallisissa pakolaiskeskuksissa ja turvakodeissa ja kävi vierailuilla kouluissa. Näiden paikallisyhteisöjen kanssa sidottujen suhteiden avulla henkilökunta pystyi kampanjoimaan tehokkaasti.

Vuonna 1998 kampanjoimme Amnesty Internationalin kanssa tuodaksemme esille ihmisoikeusaktivistien ahdingon ympäri maailmaa. ”Make your mark” eli ”Jätä jälkesi” -kampanja tuotti 34 maasta kolme miljoonaa asiakkaiden jälkeä eli allekirjoitusta vetoomukseen, jonka seurauksena 17 mielipidevankia 30:sta vapautettiin.

2002 – “VALITSE POSITIIVINEN ENERGIA” GREENPEACEN KANSSA

Vielä vuonna 2002 uusiutuva energia oli melko uusi asia tai nähtiin luksuksena, joten me kampanjoimme yhdessä Greenpeacen kanssa uusiutuvien energialähteiden puolesta. Nämä ideat eivät olleet kovin suosittuja joissakin franchise-maissamme kuten Indonesiassa, jonka iso vientituote on raakaöljy. Mutta me energisoimme ja koulutimme henkilökuntaamme – ja se toimi. Yli kuusi miljoonaa ihmistä allekirjoitti maailmanlaajuisen vetoomuksen, joka luovutettiin World Summit for Sustainable Development -ympäristökokouksessa Johannesburgissa.


Vahvistimme sitoutumistamme kestävään ympäristöön investoimalla uusiutuvaan energiaan, rahoittamalla energiatehokkaita projekteja köyhemmissä maissa ja tuomalla pakkauksiimme kierrätysmuovia.

2003 – “LOPETA KOTIVÄKIVALTA”

Maailmanlaajuinen kampanjamme, jota jatkettiin lähes 10 vuoden ajan Kanadassa, Länsi-Malesiassa ja USA:ssa. ”Stop Violence in the Home” -kampanjalla herätettiin huomiota kotiväkivaltaan yli 50 maassa ja sillä kerättiin yli 2 miljoonaa puntaa kotiväkivallan vastaiseen työhön ja uhrien tukemiseen. Joissakin maissa, kuten Indonesiassa ja Kanadassa, kampanja auttoi muuttamaan kotiväkivaltaa koskevaa lainsäädäntöä. 


Henkilökuntamme teki vapaaehtoistyötä ja tapasi kotiväkivallan uhreiksi joutuneita naisia. Useiden markkinoidemme henkilökunta tapasi kotinsa jättäneitä naisia ja auttoi heitä elämänmuutoksessa ja työllistymisessä.

2008 - HIV/AIDS-TIEDOTUSKAMPANJA MTV:N KANSSA

Aloitimme vuonna 2008 kampanjan, jonka tuotemyyntien voitoista lahjoitimme 100% Staying Alive -järjestölle. Kampanja kesti neljä vuotta ja se tuotti yli neljä miljoonaa puntaa. Rahat antoivat järjestölle mahdollisuuden investoida nuoriin ihmisiin HIV-epidemian aikana. Rahat sijoitettiin alueille, joissa niillä olisi isoin vaikutus – alueille, joilla tartuntamäärät olivat korkeat ja paikalliset ruohonjuuritason auttavat ryhmät toimivat velkaisina.

2009 – “LOPETA LASTEN JA NUORTEN IHMISTEN IHMISKAUPPA”

Aloitimme yhdessä ECPAT Internationalin kanssa kansainvälisen ihmiskaupan vastaisen ”Stop Sex Trafficking of Children and Young People” -kampanjan. Tästä kampanjasta tuli yksi menestyksekkäimmistämme. Kampanjoimme ympäri maailmaa herättäen huomiota tähän rikollisuuden muotoon, keräsimme varoja, allekirjoitutimme vetoomuksia ja marssimme asian puolesta. Vetoomuksen seitsemän miljoonaa allekirjoitusta luovutettiin YK:lle vuonna 2012. Kampanja inspiroi yli 20 maata muuttamaan lainsäädäntöä suojaamaan lapsia ja nuoria ihmiskaupalta.

2010 – “BE AN ACTIVIST”, HIV/AIDS -TIEDOTUSKAMPANJA JA 3-VUOTINEN YHTEISTYÖ UNAIDS:N KANSSA

Loimme uraauurtavan yhteistyön UNAIDS eli YK:n AIDS-ohjelman kanssa, joka lanseerattiin maailman Aids-päivänä 1.12.2010. Kampanjan pääviesti keskittyi maailmanlaajuisesti ihmisten informointiin kaikissa The Body Shop -myymälöissä ja UNAIDS-verkostossa. Kampanjalla kannustettiin avoimeen keskusteluun aidsista, joka vielä tuolloin oli tabu maailmanlaajuisesti. Sillä viestitettiin myös, että jokainen on voi olla aktivisti taistelussa HIV-epidemiaa vastaan riippumatta asemastaan, uskomuksistaan tai taustastaan.

2012-2018 – “MAAILMANLAAJUINEN KIELTO KOSMETIIKAN ELÄINKOKEILLE” CRUELTY FREE INTERNATIONALIN KANSSA 

Olemme kampanjoineet vuodesta 2012 lähtien kosmetiikan eläinkokeita vastaan yhteistyössä Cruelty Free Internationalin kanssa. CFI on maailman ensimmäinen kansalaisjärjestö, joka on omistautunut saamaan maailmanlaajuisen kiellon kosmetiikan eläinkokeille. 80% maailman maista sallii edelleen nämä eläinkokeet. Vuonna 2013 20 vuoden sinnikkään kampanjoinnin jälkeen juhlimme kieltoa, joka estää eläimillä testattujen tuotteiden ja raaka-aineiden maahantuonnin ja myynnin Euroopan Unionin alueella.

Vuonna 2018 luovutimme yhdessä Cruelty Free Internationalin kanssa 8.3. miljoonaa kosmetiikan eläinkokeita vastustavaa vetoomusallekirjoitusta YK:n päämajaan. Pyrkimyksemme oli luoda yhtenäiset, maailmaanlaajuiset puitteet, jotta kaikilla mailla on lopulta samat lait kosmetiikan eläinkokeiden lopettamiseen. Vetoomuksen luovutuksen jälkeen ympäri maailmaa on otettu askelia kosmetiikan eläinkokeiden kieltämisen suuntaa. Paikalliset tiimimme ovat tukeneet kehitystä.

2021-2022 – “PELASTA ELÄINKOKEETON KOSMETIIKKA”

EU:n kiellettyä kosmetiikan eläinkokeet, Euroopan piti olla paikka, jossa eläimet eivät enää kärsi ja kuole kosmetiikan takia. Vuonna 2021 saimme kuitenkin kokea sen, että EU alkoi rikkomaan tätä lupausta. Euroopan kemikaalivirasto (ECHA) vaatii uusia eläinkokeita raaka-aineille, joita on käytetty turvallisesti kosmetiikassa jo vuosia. The Body Shop on yhdistänyt voimansa Doven, PETA:n, CFI:n ja yli 100 muun eurooppalaisen eläinsuojelujärjestön kanssa ja kampanjoimme yhdessä pitääksemme lain kosmetiikan eläinkokeettomuudesta voimassa Euroopassa. Kampanjoimme saadaksemme miljoona allekirjoitusta Euroopan kansalaisaloitteeseen, joka EU komission tulee ottaa käsittelyyn.