Marras-joulukuussa 2020 kysyimme yli 22000 ihmiseltä 21 eri maasta, miten he arvioivat itsensä arvostamisen, onnellisuutensa ja hyvinvointinsa. The Body Shopin suunnitteleman tutkimuksen toteutti alan johtava yritys Ipsos, ja tältä sivulta voit lukea mitä me opimme itserakkaudesta maailmanlaajuisessa tutkimuksessamme.
ITSERAKKAUDEN KRIISI
Keskimääräinen pistemäärä Itserakkaus-indeksissämme oli vain 53 arvoasteikolla 0-100. Tämä tarkoittaa, että lähes yksi kahdesta ihmisestä ympäri maailmaa tuntee itsensä ennemmin epävarmaksi kuin itsevarmaksi.
Voimme olla kuitenkin myös optimistisia. Tutkimuksemme paljasti itserakkauden voiman: ne, jotka rakastavat voimakkaasti itseään, toipuvat nopeammin vaikeista ajoista. Henkilöt, joilla on korkea itserakkauden tunne, selviävät henkisesti helpommalla koronapandemiasta. Yllättäen jotkut näistä henkilöistä ovat tunteneet jopa enemmän itserakkautta pandemian alettua.
Tämän tutkimuksen avulla haluamme oppia tietämään, että miten me voimme enemmän auttaa ihmisiä ympäri maailmaa tuntemaan itserakkauden voiman.
Kuusi henkilöä kymmenestä ympäri maailmaa toivoo, että he kunnioittaisivat itseään enemmän.
Z-SUKUPOLVI
Yli neljä kymmenestä Z-sukupolveen kuuluvista sai tutkimuksessa heikot itserakkaus-luvut.
SOSIAALINEN MEDIA
Lähes yhdellä kolmesta sosiaalista mediaa yli kaksi tuntia päivässä käyttävällä on alhaisin itsensä arvostus.
MITKÄ HENKILÖKOHTAISET TEKIJÄT VAIKUTTAVAT ITSERAKKAUTEEN?
MAA
Kyselyn tulosten perusteella itserakkaus-indeksi oli korkein 62 Tanskassa ja Australiassa. Matalimmat olivat 45 Etelä-Koreassa ja 48 Saudi Arabiassa ja Ranskassa.
SUKUPUOLI
Naiset tuntevat itsensä enemmän hermostuneeksi, ahdistuneeksi ja masentuneeksi kuin miehet. LGBTQ+ yhteisöllä on myös alhaisempi itserakkauden taso verrattuna cissukupuolisiin ja/tai heteroseksuaalisiin ihmisiin.
IKÄ
Naisilla ikäryhmässä 25+ on korkeampi itserakkauden taso kuin Z-sukupolvella. Z-sukupolven naiset putoavat 2-3 kertaa todennäköisemmin matalimpaan itserakkauden tasoryhmään kuin naiset suurista ikäluokista.
SITKEYS
Seitsemän kymmenestä sanoo toipuvansa nopeasti vaikeista ajoista. Itserakkaus auttaa tekemään meistä kestävämpiä: niillä, joilla on korkea itserakkauden taso, toipuvat todennäköisesti nopeammin.
MITKÄ SOSIAALISET TEKIJÄT VAIKUTTAVAT ITSERAKKAUTEEN?
ITSETUNTO & SOME
Sosiaalisen median suurkuluttajilla on matalimmat itserakkaus-tasot: lähes yhdellä kolmesta sosiaalista mediaa yli kaksi tuntia päivässä käyttävällä on alhaisin itsensä arvostus – vertailuna: vain yksi viidestä niistä, jotka eivät ole somessa. Ihmiset myöntävät, että vaikuttajat, julkkikset ja mainoksien mallit vaikuttavat suuresti heidän matalaan itsetuntoon.
KOSMETIIKKATEOLLISUUS
Useimmat uskovat, että kosmetiikkateollisuudella on negatiivinen vaikutus itsetuntoon. Se johtuu photoshopatuista kuvista ja epärealistisista väitteistä. Lisäksi nuorempien naisten mielestä vanhempia naisia enemmän kosmetiikkateollisuuden mainoksien monimuotoisuuden puuttuminen vaikuttaa erittäin negatiivisesti.
MITÄ ME AIOMME TEHDÄ?
Muutos kehopositiivisuuteen on käynnissä ja olemme ylpeitä siitä, että olemme näytelleet osaa siinä: emme ole photoshopanneet kuviamme ja olemme käyttäneet niissä erilaisia, kauniin ainutlaatuisia kehoja. Mutta kova työ on vasta alkanut. Koska itsensä vähättely, ei itserakkaus, on yhä normi.
Käytämme tutkimuksesta saatuja tuloksia ja käymme läpi sen avulla markkinointiamme ja tuotekehitystä.
Tavoitteenamme on inspiroida ihmisiä tekemään seuraavan vuoden aikana miljoona itsensä rakastamisen tekoa, jotta saisimme aikaan enemmän rakkautta sekä positiivista muutosta maailmaan.
LUE KOKO TUTKIMUS Lue mitä muuta opimme maailmanlaajuisesta Itserakkaus-tutkimuksesta.